Τρεις γενιές ανθρώπων ανακαλύπτουν νέα προϊόντα κυρίως μέσω social media
Share
Στο «νούμερο ένα» κανάλι για την ανακάλυψη νέων προϊόντων από τις τουλάχιστον τρεις τελευταίες γενιές ενηλίκων, αναδεικνύονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ οι απευθείας αγορές μέσω αυτών αυξάνονται σε ετήσια βάση. Κι όλα αυτά σε μια εποχή που το «ψάξ'το στο Google» μετατρέπεται ολοένα περισσότερο σε «ψάξ'το στο Tik Tok».
Τα παραπάνω προέκυψαν από την εισήγηση της επικεφαλής του «Hays Travel», του μεγαλύτερου ανεξάρτητου ταξιδιωτικού πράκτορα στο Ηνωμένο Βασίλειο, Dame Αϊριν Χέις (Irene Hays) στο ετήσιο συνέδριο του Institute of Travel and Tourism (ΙTT) στο Πόρτο Καρράς. Η διοργάνωση του συνεδρίου, που θεωρείται από τα κορυφαία της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, επέστρεψε έπειτα από 27 χρόνια στην Ελλάδα (η τελευταία φορά που είχε πραγματοποιηθεί στη χώρα μας ήταν το 1997, στην Αθήνα).
Κατά την Dame Χέις, βάσει έρευνας, το 33% των καταναλωτών ανακάλυψαν τουλάχιστον ένα νέο προϊόν στα social media το τελευταίο τρίμηνο. Παράλληλα, ένας στους τέσσερις εκπροσώπους των γενιών Χ (όσων έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του ‘60 έως τις αρχές των ‘80), Υ (γεν. μεταξύ 1981 και 1996) και Ζ (γεν. έως τις αρχές της δεκαετίας του 2010), που αριθμούν από κοινού δεκάδες εκατομμύρια ταξιδιώτες, προτιμά το κανάλι των social media έναντι οποιουδήποτε άλλου για να ανακαλύψει νέα προϊόντα. Παρόλα αυτά, ο τουρισμός εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλότερα στις αναζητήσεις, σε σχέση, για παράδειγμα, με τα …αξεσουάρ για σκύλους.
Θα αντικαταστήσει η Τεχνητή Νοημοσύνη τους ταξιδιωτικούς πράκτορες;
Θα αντικαταστήσει η δημιουργική Τεχνητή Νοημοσύνη (generative AI) τους ταξιδιωτικούς πράκτορες; «Η δημιουργική ΤΝ είναι βοηθός και στήριξη για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, όχι αντικαταστάτρια. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες γνωρίζουν την πληροφορία που είναι “ungooglable” (δεν μπορείς να τη βρεις στις μηχανές αναζήτησης) και τις προτιμήσεις των πελατών τους. Μπορεί το ChatGPT να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα ταξιδιού, αλλά δεν μπορεί να βοηθήσει τον ταξιδιώτη, αν κάτι δεν πάει καλά» είπε χαρακτηριστικά η Κλερ ντε Μπόνο (Claire de Bono), αναπληρώτρια διευθύντρια στρατηγικής και μετασχηματισμού της Amadeus.
Ωστόσο, διευκρίνισε, η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) βρίσκεται ήδη στην «καρδιά» πολλών εργαλείων για τον τομέα των ταξιδιών και της τουριστικής βιομηχανίας, ενώ μεταμορφώνει το μάρκετινγκ και τις τουριστικές υπηρεσίες, όπως επισήμανε στο συνέδριο.
H ίδια σχολιάζοντας τους φόβους γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη, επισήμανε ότι τείνουμε να μεγεθύνουμε υπερβολικά τις πιθανές επιπτώσεις μιας τεχνολογίας βραχυπρόθεσμα και να τις υποτιμούμε μακροπρόθεσμα και αυτό συμβαίνει πιθανότατα στην τρέχουσα συγκυρία. Στην πραγματικότητα, η ΤΝ είναι προς το παρόν μόνο μια μηχανή με σημαντικό αριθμό περιορισμών στη λειτουργία της, αν και πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι, μαζί με τη μεγάλη δύναμη που μπορεί να απελευθερώσει η συγκεκριμένη τεχνολογία, έρχεται και η μεγάλη ευθύνη.
Ενδεικτικά ανέφερε τις προκαταλήψεις με τις οποίες συχνά λειτουργεί η ΤΝ ενσωματώνοντας τις πεποιθήσεις των προγραμματιστών της, αλλά και τις παραισθήσεις που παρουσιάζει («παραισθήσεις» της ΤΝ ονομάζεται η τάση της να παρουσιάζει ψευδή πληροφορία με αληθοφανή τρόπο). Για αυτό άλλωστε, δήλωσε ευγνώμων για το γεγονός ότι υπάρχει εξελισσόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο για την ΤΝ, επί του οποίου η Ευρώπη και οι ΗΠΑ δείχνουν να ομονοούν, ακολουθώντας κοινές αρχές.